Thursday 13 November 2014

Insan Adalah RahsiaKU dan AKU Adalah Rahsianya

Al insanu sirruhu,wa anna sirruhu.. manusia itu ialah rahasiaku dan Aku lah rahasianya...

Mari kita kaji serba sedikit..

Insan Rahsia Aku, Aku rahsia insan, rahsia itu sifat Aku, sifat Aku tidak lain daripada Aku..

Allah memberitahu

1. Insan adalah rahsia Allah
2. Allah adalah rahsia insan
3. Rahsia itu adalah sifat Allah.
4. Sifat Allah itu adalah Allah sendiri

Untuk memahami apa yang sedang diterangkan oleh Allah pertama hendaklah kita mengetahui dan mengenali apakah sifat Allah itu..

Untuk memudahkan pemahaman Ulamak terdahulu telah memperkenalkan sifat 13.

Sifat yang wajib bagi Allah telah dipecahkan kepada 13 sifat (yang wajib diketahui, sebenarnya sifat Allah itu tidak terbilang)... Sifat yang wajib bagi Allah ialah sifat Allah sendiri..

Disamping sifat yang wajib bagi Allah, didalam ilmu sifat 13, juga diperkenalkan juga sifat yang mustahil bagi Allah iaitu sifat yang berlawanan dengan sifat yang wajib bagi Allah..

Jika sifat yang wajib bagi Allah ialah sifat Allah sendiri, jadi sifat yang mustahil bagi Allah pula sifat siapa?..

Sifat yang mustahil bagi Allah ialah sifat bagi selain dari Allah.

Pengenalan kepada Allah hanya boleh difahami dan boleh dirasai sehingga keperingkat sifat sahaja, tidak boleh sampai kepada Zatnya yang mutlak.. Hanya Zatnya sendiri yang mengenal Zatnya..

Sebagai insan (rahsia iaitu sifat Allah), hanya dapat merasai dan mengenali sampai kepada sifat Allah sahaja.. Sifat Allah itu bukanlah lain daripada Allah...

Sifat Allah itu bergantung kepada Zat Allah, sifat Allah tidak bercerai daripada Zat Allah. Sifat Allah itu adalah Allah sendiri...

Didalam mempelajari ilmu Tauhid, kita tidak boleh banyak berfikir (hentikan fikiran kita, maksudnya, jangan kita berfikir Allah begitu dan begini)..

Kita hanya perlu bertafakur sambil merasai kedalam, pertama yang perlu dirasai ialah sifat Ada, sifat ada adalah sifat yang wajib bagi Allah, sifat yang wajib bagi Allah adalah sifat Allah sendiri,

Bila sedang merasai keberadaan atau rasa kehadiran sifat ada... Yakinlah ada yang sedang dirasai itu adalah sifat ada Allah, sifat ada Allah yang sedang dirasai itu adalah bukan lain daripada Allah.. Hadzirkan keyakinan didalam tafakur itu yang sedang bertafakur dan sedang merasai kehadiran sifat Ada Allah itu adalah Allah sendiri..

Lakukanlah tafakur sambil merasai segala sifat yang wajib bagi Allah adalah sifat Allah sendiri (teruskan dengan sifat hayat, ilmu, kudrat, irodat, basor, sama' dan kalam dahulu)...

Insan adalah rahsia Allah, Rahsia Allah adalah sifat Allah, sifat Allah tidak lain daripada Allah....

Allah adalah rahsia insan, rahsia itu adalah sifat Allah, sifat Allah itu bukan lain daripada Allah..

Sebenarnya Insan itu adalah sifat Allah, sifat Allah bukan lain dari Allah..

https://www.facebook.com/syeikh.sitijenar.79/posts/434780329983117

http://marzukamartillo.blogspot.com/2014/07/insan-adalah-rahsiaku-dan-aku-adalah.html

No comments:

Post a Comment