Thursday 13 November 2014

Permulaan

Salam sejahtera ke atas hamba Tuhan yang diredhai dan dirahmati Allah sekalian. Segala puji bagi Allah yang tiada Tuhan selain-Nya. Serta selawat dan salam ke atas Rasulullah SAW utusan Allah yang mulia lagi dimuliakan. Begitu juga pada pasangannya, zuriatnya, sahabatnya dan para pengikut yang dilimpahi kurnia dan barakah daripada Tuhan Yang Maha Penyayang.

Wahai salik yang merindui Allah Ta’ala, hari ini sekali lagi kita dihirupkan dengan tiupan bayu dari nafas-Nya untuk terus hidup dengan cinta dan taat sebagai hamba, hendaklah kalian sentiasa sucikan jiwa, minda, pemikiran dan pegangan ketika menghadap wajah-Nya yang penuh terang dan indah. Dia penuh dengan kecantikan dan Dia sangat menyukai kecantikan. Dia begitu baik dan Dia sangat mencintai kebaikan. Hiasilah dirimu dengan taqwa dan hati yang sentiasa bertawajjuh dan mengharap pada peramah-Nya.

Sentiasalah kamu berpijak atas landasan tauhid supaya kehidupan ini tidak tergelincir daripada jalan-jalan selain-Nya. Sentiasalah kamu berpegang teguh dengan kehambaan supaya kita tidak merenangi kemurkaan dari-Nya. Sentiasalah kamu beringat-ingat dan sedar agar lalai, alpa dan lupamu membawamu cuai dan terlepas pandang pada perkara-perkara yang menjadi bekal untuk kebaikan di dunia dan di akhirat.

Semoga kita sentiasa ini di dalam kurnia ilahi yang sentiasa membantu kita dengan keredhaan-Nya dan pertolongan-Nya yang sangat kita tagihkan.

Tujuan saya bukakan laman ini hanya semata-mata untuk berkongsi diari tentang beberapa perkara tentang kefahaman saya terhadap sesuatu khususnya pada bab falsafah kesufian, simbolika seni dan apa-apa yang dikatakan "ilmu hakikat". Cuma perkongsian semata-mata, bukan justifikasi untuk memutuskan hal tersebut kebenaran secara mutlak atau apa-apa seumpamanya. Boleh jadi dalam beberapa hal atau mungkin semua hal saya benar dan saya tersilap. Saya bukanlah yang terbaik pada sesiapa atau untuk apa-apa, hanya hamba yang penuh dosa, hina, jahil, faqir dan serba kurang yang masih meruntun rahmat-Nya dan kebaikan-Nya. Semoga Allah merahmati apa yang saya benar dan memaafkan apa yang saya silap.

Apapun, saya mengharapkan apa yang terhidang menjadi manfaat bagi sekalian sahabat dan ia menjadi buat pedoman saya sendiri dan teman-teman sekalian untuk terus bersimpuh dalam makrifat dan pemahaman tentang seluruh yang terpapar baik pada zahir dan batin. Tidak perlu membuka ruang untuk menjadi seorang pencela, pemfitnah, penjaja aib, tukang cari kesilapan, sangka buruk, sentiasa membuat tuduhan semberono melulu dan menjadi seorang yang penuh hasad, dengki dan benci. Itu semua bukanlah sikap dan akhlak seorang hamba yang menginginkan dan mengimpikan keampunan dan kepemurahan daripada Allah.

Khatimahnya, marilah sama-sama kita sentiasa beringat-ingat agar diri ini sentiasa berpegang teguh pada agama dan mujahadah terhadap kejahatan zahir dan batin agar menjadi hamba yang bersih dalam menuntut keredhaan daripada Allah.

No comments:

Post a Comment